Cyclopean Masonry decontructed
Displayed: AVU, Sculpture Studio II.
plated ceramics, steel, moving computer mechanism
20 × 100 × 100
w:/ keramikapos
ph:/ Michal Blecha
Dílo kombinuje modulární estetiku digitálního 3D programu (Blender) se stabilitou keramické manifestace ve formě hexagonu. Fenomén kyklopského zdiva označuje starověké (mykénské) kamenné zdivo sestávající z monumentálních, neopracovaných balvanů. Antické myšlení předpokládalo neschopnost obyčejného člověka zvedat a usazovat takto gigantické kamenné bloky, a proto existenci vybraných staveb připisovalo bájným Kyklopům. Tento předmoderní způsob uvažování je zde reartikulován kvazi-vědeckým jazykem nových technologií, které vystupují v rámci syntézy s tradičními materiály.
Naleštěný povrch šestiúhelníků slouží nejen jako prostředek ke vtahování okolního prostředí do hmoty objektu (problematizující tak klasické médium sochy), ale antickou mytologii futurizuje a nechává migrovat v čase. Lineární pojetí času s představou jasne ohraničených, za sebou jdoucích okamžiků je zde komplikováno zhuštěnou povahou uměleckého díla. Sledujeme materiální kompresi různých, na první pohled možná i opozičních časových rovin: předmoderní temporalita spolu s racionálním tokem vědeckého, technicistního věku, jenž svou futuristickou estetikou odkazuje k možné budoucnosti. Kompresi, která z objektu činí artefakt rozpínající se napříč časem. Pseudovědecký imperativ poté amplifikuje jedinečný způsob instalace, jenž strukturu objektu zavěšuje na konstrukci připomínající laboratorní stojany. Diváctvu se tak naskýtá pohled na artefakt v procesu zkoumání; objekt rozkročený mezi dávnou historií a spekulativní budoucností, který umělci přichystal významově a formálně bohatou půdu pro rozvíjení těchto strategií v následující tvorbě.
The work combines the modular aesthetics of digital 3D software (Blender) with the stability of a ceramic manifestation in the form of a hexagon. The phenomenon of Cyclopean masonry refers to ancient (Mycenaean) stone constructions composed of monumental, unhewn boulders. Ancient line of thinking assumed that ordinary humans were incapable of lifting and assembling such massive stones, and thus attributed these structures to the mythical Cyclopes. This premodern mode of reasoning is here rearticulated through the quasi-scientific language of new technologies, which enter into synthesis with traditional materials.
The polished surface of the hexagons not only serves as a means of drawing the surrounding environment into the body of the object (thereby problematizing the classical medium of sculpture) but also futurizes ancient mythology, allowing it to migrate through time. The linear conception of time, understood as a sequence of clearly delimited moments, is complicated here by the condensed nature of the artwork itself. We witness a material compression of multiple, at first glance even opposing, temporal layers: premodern temporality alongside the rational flow of the scientific and technicist age, whose futuristic aesthetics point toward potential futures. This compression transforms the object into an artifact expanding across time. The pseudo-scientific imperative further amplifies the unique mode of installation, which suspends the object’s structure within a framework reminiscent of laboratory stands. The viewer thus encounters an artifact in the process of examination; an object poised between ancient history and speculative futurity providing the artist with a fertile conceptual and formal ground for developing these strategies in subsequent works.