Form Compositions III, IV, V
Displayed: Roxy NOD Gallery, Prague
Světelná instalace Form Compositions III, IV, V tematizuje myšlenku nekonečného prostoru, s níž spojuje ideu nekonečného počtu forem. Pokud prostor postrádá hranice, poté forma přestává být uzavřená a definitivní. Objekty v takto definovaném prostoru tedy mohou nabývat nekonečného množství tvarů, aniž by podléhaly limitující ontologii předem daných a stabilních forem. Trojice objektů tvořící tuto sérii představují jednotlivé variace tvarových možností. Jednoduché geometrické tvary lze volně přeskupovat v prostoru, čímž vzniká umělecké ohledání otevřeného systému. Lidskou kognici přesahující abstrakce nekonečného prostoru je zde vyslovena v konkrétních fyzických konfiguracích.
Podobně jako další díla Jana Poše i tato série reflektuje vztah reálného a virtuálního. Digitální prostor umožňuje generování nekonečné variace objektu, jež napíná současnou percepci a zkoumání na poli morfologie. Tyto vzniklé kompozice nekonečno fragmenarizují a přináší jeho dočasnou manifestaci v atomizovaných podobách. Momentální zmrazení v jednotlivých prostorových a časových okamžicích dále deformuje přítomnost světelné složky, která svým rozptýleným jasem překračuje fyzické hranice objektů a jeho dočasnou stabilitu činí komplikovanější.
ENG:
The light installation Form Compositions III, IV, V explores the idea of infinite space, linking it to the concept of an infinite number of forms. If space lacks boundaries, form ceases to be closed and definitive. Objects existing within such a space can thus assume an unlimited variety of shapes, unbound by the limiting ontology of predetermined and stable forms. The trio of objects that make up this series represent distinct variations of formal possibilities. Simple geometric elements can be freely rearranged within space, creating an artistic examination of an open system. The abstraction of infinite space that lies beyond the reach of human cognition is here articulated through concrete physical configurations.
Like other works by Jan Poš, this series reflects on the relationship between the real and the virtual. The digital environment enables the generation process of infinite variations of an object, expanding contemporary perception and inquiry within the field of morphology. These resulting compositions fragment infinity, offering its temporary manifestation in atomized forms. Their momentary suspension within individual spatial and temporal instances further distorts the presence of the light component, whose diffused brightness extends beyond the physical boundaries of the objects, rendering their provisional stability even more ambiguous.